Πριν από 15 ημέρες παρακολουθήσαμε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα αποτελέσματα των καταστροφικών σεισμών που έπληξαν την περιοχή πέριξ των συνόρων μεταξύ Συρίας και Τουρκίας. Ο συνολικός απολογισμός των θυμάτων βάσει διεθνών εκτιμήσεων αναμένεται να υπερβεί τους 100.000 νεκρούς και οι πρώτες εκτιμήσεις για το ύψος των καταστροφών αναμένεται να ξεπεράσουν τα 85 δισεκατομμύρια δολάρια.
Συνέπεια των εκτεταμένων καταστροφών των υποδομών και των κτιρίων στις πληγείσες περιοχές και συνέπεια της εσωτερικής πολιτικής του Ερντογκάν, η Τουρκία βρίσκεται έμπροσθεν μιας κατάστασης την οποία αδυνατεί να αντιμετωπίσει με ιδίους πόρους και ως εκ τούτου, η αναζήτηση χρηματοδότησης από το εξωτερικό είναι μονόδρομος. Επιβαρυντικό της όλης κατάστασης είναι το γεγονός ότι, η Τουρκία μέχρι το τέλος του 2023 πρέπει να αποπληρώσει ομόλογα, η αξία των οποίων πλησιάζει ή και υπερβαίνει τα 120 δισεκατομμύρια δολάρια. Η τουρκική οικονομία βρίσκεται στο χειρότερο επίπεδο από το 2013 (πληθωρισμός σταθερά άνω του 70%, μηδενικά συναλλαγματικά αποθέματα, έλλειμα εμπορικού ισοζυγίου πληρωμών κοντά στα 49 δισεκατομμύρια δολάρια καθώς και ταχεία διολίσθηση της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου και του ευρώ). Αν αν δεν υπήρχαν οι ενέσεις ρευστότητας από το Κατάρ , την Κίνα και άλλες χώρες, ο δρόμος προς το Δ.Ν.Τ. θα ήταν αναπόφευκτος.  Η προσφυγή στο Δ.Ν.Τ. είναι ένα ενδεχόμενο που  ο πρόεδρος Ερντογκάν  και η κυβέρνησή του εν συνόλω θέλουν να αποφύγουν καθώς θα σημαίνει για κάποιο χρονικό διάστημα το τέλος των όποιων γεωπολιτικών επιδιώξεων.
Το αποτύπωμα της όλης διαμορφωθείσας κατάστασης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις συνίσταται στην μείωση  της έντασης και της ρητορικής εναντίον της χώρα μας και στην βελτίωση του κλίματος στις επαφές μεταξύ παραγόντων των δυο χωρών. Από τα μέχρι τώρα δεδομένα, δεν προκύπτει να υφίσταται κάποιας μορφής αλλαγή στην πολιτική και τις επιδιώξεις της Τουρκίας τόσο έναντι της Ελλάδος και της Κύπρου όσο και ως προς την θέση της στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Προς επιβεβαίωση των ως άνω είναι το γεγονός ότι, δεν έχουν σταματήσει οι πράξεις αμφισβήτησης της ελληνική κυριαρχίας στο Αιγαίο μέσω των παραβιάσεων. Επιπροσθέτως, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Υπουργού Εξωτερικών των Η.Π.Α. στην Τουρκία, οι τούρκοι ιθύνοντες διατύπωσαν το αίτημα αγοράς των F-16V χωρίς να τεθούν όροι εννοώντας προφανώς του όρους που έθεσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων στο Κογκρέσο γερουσιαστής Μενέντεζ και χωρίς να συνδέεται το όλο ζήτημα με την διαδικασία ένταξης στο ΝΑΤΟ της Σουηδίας και της Φιλανδίας.
Για την οποιαδήποτε αξιολόγηση της όλης κατάστασης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα στοιχεία που  χαρακτηρίζουν την τουρκική πολιτική (και οι επαγόμενες σε αυτή  επιδιώξεις ) έναντι του Ελληνισμού, σε Ελλάδα και Κύπρο. Η εν λόγω πολιτική είναι δομική ήτοι, έχει γίνει αποδεκτή και έχει υιοθετηθεί από το σύνολο της εκάστοτε κρατούσας ελίτ της χώρας, έχει χρονικό βάθος, οι ρίζες της ανάγονται στον εθνικό όρκο του Κεμάλ του 1923 και έχει ξεκινήσει εδώ και εβδομήντα σχεδόν χρόνια. Οι επιδιώξεις αυτής της πολιτικής είναι διαχρονικά σταθερές και συνίστανται μεταξύ άλλων στην επίτευξη ελέγχου στο σύνολο της Κύπρου, στην αμφισβήτηση της ελληνικής θαλάσσιας και χερσαίας κυριαρχίας επί νήσων του Αιγαίου. Οι  εν λόγω επιδιώξεις  εντάσσονται σε ένα ευρύτερο διαχρονικό όραμα των εκάστοτε ιθυνόντων της χώρας που θέλουν την Τουρκία να αναδεικνύεται περιφερειακή υπερδύναμη.
Τα τελευταία χρόνια, ο Εντογκάν στα πλαίσια της υπόψη πολιτικής έκτισε ένα γεωπολιτικό όραμα - μύθευμα την λεγόμενη "Γαλάζια Πατρίδα". Στο γεωπολιτικό μύθευμα της "Γαλάζιας Πατρίδας" μετουσιώνονται μεταξύ άλλων όλες οι βασικές τουρκικές διεκδικήσεις έναντι της Ελλάδος και της Κύπρου. Το  αποκαλούμενο μύθευμα της "Γαλάζιας Πατρίδας" δεν  χρησιμοποιήθηκε από τον Ερντογκάν μόνο για τις γεωστρατηγικές επιδιώξεις της χώρας αλλά εργαλειοποιήθηκε  και για λόγους εσωτερικής πολιτικής ως αντιστάθμιση στην ολοένα διογκούμενη δυσαρέσκεια των πολιτών ειδικά των χαμηλών και μεσαίων κοινωνικών στρωμάτων, λόγω της κακής κατάστασης της οικονομίας και της φτωχοποίησης μεγάλου μέρους αυτών που προκάλεσε η οικονομική πολιτική του Ερντογκάν.
Με το γεωπολιτικό μύθευμα της "Γαλάζιας Πατρίδας", ο Ερνοτγκάν προσπάθησε να οικοδομήσει το προφίλ ενός ισχυρού ηγέτη ανάλογου του Κεμάλ.  Ωστόσο, στο δημιούργημα της "Γαλάζιας Πατρίδας" δεν έμεινε ανεπηρέαστη και η κεμαλική αντιπολίτευση η οποία πλειοδότησε σε ρητορεία έντασης και διεκδικήσεων εις βάρος της χώρας μας. Με την συνεχή προβολή του εν λόγω οράματος και με την διαρκή δημιουργία κλίματος έντασης έναντι  της χώρας μας, το μύθευμα της "Γαλάζιας Πατρίδας" πέρασε στην συνείδηση των τούρκων πολιτών ως "εθνική επιδίωξη - στόχος" γεγονός που καθιστά δυσχερή πολιτικά την οποιαδήποτε προσπάθεια απομακρύνσεως από την εν λόγω πολιτική από την οποιαδήποτε τουρκική πολιτική ηγεσία στο μέλλον.  
Η άμεση ανταπόκριση της χώρα μας στο διεθνές αίτημα της τουρκικής κυβερνήσεως για ανθρωπιστική συνδρομή,  πέραν της ανθρωπιστικής διάστασης του όλου ζητήματος κρίνεται ως ενέργεια επιτυχής καθώς άλλαξε προς ώρας την εικόνα της χώρας μας στην συνείδηση των τούρκων πολιτών χωρίς ωστόσο να σημαίνει ότι, έχει φύγει από την συνείδηση των τούρκων πολιτών το γεωπολιτικό μύθευμα της "Γαλάζιας Πατρίδας".
Η δυσφορία των τούρκων πολιτών για τα πολεοδομικά σφάλματα και την έλλειψη κρατικού ελέγχου κατά την κατασκευή των πληγέντων κτιρίων καθώς και η δυσφορία για την ανεπαρκή ανταπόκριση του τουρκικού κρατικού μηχανισμού στην φυσική καταστροφή δημιουργεί νέα δεδομένα. Η πορεία υλοποίησης της όλης διαδικασίας αποκατάστασης των ζημιών θα επηρεάσει και το αποτέλεσμα των επερχόμενων εκλογών όποτε αυτές και αν γίνουν. Ωστόσο, για την εκτίμηση του βαθμού επιρροής στο εκλογικό αποτέλεσμα απαιτείται μια ευρύτερη ανάλυση αφενός μεν ,της τουρκικής κοινωνίας εν συνόλω  και αφετέρου δε, στο τι αντιπροσωπεύει ο πληθυσμός των πληγέντων περιοχών στο τουρκικό εκλογικό σώμα.
Συνεπώς από τα ως άνω διαπιστώνεται μια αλλαγή της προτεραιότητας των ζητημάτων που απασχολούν την γείτονα χώρα με την διαμορφωθείσα εσωτερική κατάσταση να βρίσκεται ψηλά σε επίπεδο προτεραιότητας. Το γεγονός αυτό σε καμία των περιπτώσεων δεν σημαίνει  αλλαγή της  τουρκικής εξωτερικής πολιτικής και των επιδιώξεων της εναντίον της χώρας μας καθώς και  εγκατάλειψη της λεγόμενης "Γαλάζιας Πατρίδας". 
Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι, η Τουρκία θα επιδιώξει να εργαλειοποιήσει την διαδικασία αποκατάστασης βλαβών και την αναζήτηση εξωτερικής βοήθειας στα πλαίσια μιας επιχειρούμενης προσπάθειας βελτίωσης των σχέσεων με τις Η.Π.Α. και την Δύση. Ασφαλώς οι ιθύνοντες της γειτονικής χώρας θα επιδιώξουν, η επιχειρούμενη βελτίωση των σχέσεων της χώρας  με την Δύση και ειδικά με τις Η.Π.Α. να μην επιφέρει την οποιαδήποτε τροποποίηση στους άξονες καθορίζουν την υπάρχουσα εξωτερική πολιτική της χώρας.  Ωστόσο όμως από την πρώτη μετά τους σεισμούς συνάντηση του Υπουργού Εξωτερικών των Η.Π.Α. με τούρκους ιθύνοντες  διαπιστώνεται ότι ναι μεν οι Η.Π.Α. επιθυμούν η Τουρκία να επιστρέψει στο δυτικό στρατόπεδο αλλά, αυτή την στιγμή δεν είναι αυτοί που έχουν την ανάγκη βελτίωσης των διμερών σχέσεων.
Η όλη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Τουρκία σε καμία των περιπτώσεων δεν πρέπει να δημιουργεί προσδοκίες και ούτε να γίνεται πεδίο αναπτύξεως ουτοπικών θεωρήσεων περί επανατοποθετήσεως της γείτονας χώρας στο γεωπολιτικό περιβάλλον , περί διαλόγου και επιλύσεως των ζητημάτων. Η εμπειρία που αποκομίσαμε ως χώρα από την αντίστοιχη περίπτωση του 1999 δείχνει ότι, η "διπλωματία των σεισμών" βελτίωσε μεν το κλίμα στις σχέσεις  μεταξύ των δυο χωρών για κάποιο χρονικό διάστημα αλλά οι τουρκικές παραβιάσεις του εναέριου χώρου και οι τουρκικές προκλήσεις εναντίον της χώρας μας συνεχίστηκαν και εντός της δεκαετίας του 2000 ενημερωθήκαμε για την ύπαρξη του σχεδίου με την κωδική ονομασία "Βαριοπούλα", ενός σχεδίου που στόχευε στην ανατροπή του Ερντογκάν και υλοποίηση μια αιφνιδιαστικής καταλήψεως τμήματος στα βόρεια του Έβρου προς δημιουργία τετελεσμένων σε βάρος της χώρας μας.
Η Ελλάδα για τους λόγους που αναφέραμε πιο πάνω, πρέπει να διατηρήσει χαμηλά τον πήχη τον προσδοκιών . Θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως άλλο το ανθρωπιστικό κλίμα μετά από μια φυσική καταστροφή και άλλο τα εθνικά συμφέροντα. Το ανθρωπιστικό κλίμα έχει χαρακτήρα παροδικό ενώ τα εθνικά συμφέροντα της χώρας είναι μόνιμα. Η βασική επιδίωξη της Τουρκίας τόσο πριν όσο και μετά τον σεισμό είναι να σύρει την Ελλάδα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με θέμα τις διεκδικήσεις της που άπτονται της εθνικής και χερσαίας κυριαρχίας επί του Αιγαίου Πελάγους. Συνεπώς καλό είναι να είμαστε ως χώρα προσεκτικοί και επιφυλακτικοί έναντι των κινήσεων που θα πραγματοποιήσει η Τουρκία το επόμενο χρονικό διάστημα.
Η ενίσχυση της αμυντικής ισχύος σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της οικονομικής ισχύος και την υλοποίηση μιας εξωστρεφούς εξωτερικής πολιτικής στο γεωπολιτικό μας περίγυρο αποτελούν τα εχέγγυα προασπίσεως της εδαφικής και γεωπολιτικής ακεραιότητας της χώρας. Η εμπειρία των τελευταίων ετών κατέδειξε το γεγονός ότι η προσήλωση και εκμετάλλευση των γεωπολιτικών ερεισμάτων της χώρας μέσω της συμμετοχής μας στο ΝΑΤΟ και την Ε.Ε. καθώς και η ανάπτυξη στρατηγικών σχέσεων με χώρες που με καθοριστική ή σημαντική δύναμη επιρροής στην δύση (Η.Π.Α. και Γαλλία) καθώς και η ανάπτυξη στρατηγικών σχέσεων με χώρες  που είναι σημαντικοί παράγοντες  του γεωπολιτικού μας περίγυρου (Ισραήλ, Αίγυπτος, Σαουδική Αραβία, Η.Α.Ε. κ.λπ.) αποδίδουν και μπορούν να αποδώσουν σημαντικά οφέλη στο μέλλον για την χώρα μας.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η στρατηγική που ακολουθεί η Τουρκία έναντι της χώρας μας σε καμία των περιπτώσεων δεν αποτελεί πολιτική διαφορά μεταξύ των δυο χωρών αλλά είναι ωμή αμφισβήτηση και επιβουλή της χερσαίας και θαλάσσιας κυριαρχίας της Ελλάδος σε τμήματα της επικράτειας της καθώς και των δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτή.