Τα συμπεράσματα της διάλεξης "Συζητώντας για την Θράκη του Αύριο" 
του Κωνσταντίνου Κούσαντα Αντιστρατήγου ε.α.

Από την εκδήλωση του "Ινστιτούτου Έρευνας και Μελέτης Θουκυδίδης" για την "ΘΡΑΚΗ του ΑΥΡΙΟ"  που πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Χαλανδρίου με την συμμετοχή του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως Κυρίου Άνθιμου, του Δημοσιογράφου κ. Θάνου Χούπη, την δική μου και του Προέδρου του Ινστιτούτου κ. Δημητρίου Τραπεζιώτη αναφέρθηκαν τα παρακάτω θέματα :

1. Δημογραφικό Πρόβλημα 
Το κυριότερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή για την Θράκη και κυρίως για τον νομό Έβρου αποτελεί το δημογραφικό πρόβλημα. Στο υπάρχον πρόβλημα έρχεται να προστεθεί το τραγικό αποτέλεσμα των πυρκαγιών του περασμένου καλοκαιριού με 1.000.000 εκατομμύρια στρέμματα και τεράστιες απώλειες του πρωτογενούς τομέα του νομού.
Η απογραφή του πληθυσμού του 2021 έδειξε μείωση του πληθυσμού στον νομό Έβρου με 9,50%, ενώ μεγάλη μείωση υπάρχει στην Ορεστιάδα -16%, το Διδυμότειχο -19% και το Σουφλί -21%
Η δημογραφική κατάρρευση συνεχίζεται με ερήμωση χωριών, με επέκταση σε έλλειψη θέσεων εργασίας ακόμη και μέσα στην Αλεξανδρούπολη, Νοσοκομείο, Πανεπιστήμιο, Γηροκομείο, Επιχειρήσεων ενώ αντίθετα η Ανδριανούπολη έχει τεράστια ανάπτυξη με 70.000 φοιτητές μόνο στο Πανεπιστήμιό της και 170.000 περίπου πληθυσμό.

2. Τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής - Ελληνική Μουσουλμανική Μειονότητα 
Οι παρεμβάσεις του Τουρκικού Προξενείου στην Κομοτηνή σε θέματα πολιτικά, κοινωνικά, περιφερειακά, τοπικής αυτοδιοίκησης υπερ των συμφερόντων της Τουρκίας επιφέρουν τον διχασμό της τοπικής κοινωνίας κατά την προεκλογική περίοδο ενώ η συμβίωση στους νομού Ροδόπης, Ξάνθης μεταξύ Χριστιανών και Μουσουλμάνων είναι απολύτως ειρηνική. Η πολιτεία θα πρέπει άμεσα να αποκόψει εντελώς όλες τις δραστηριότητες που είναι εκτός καθηκόντων του Τουρκικού Προξενείου.

3. Ζουράφα (Λαδοξέρα)
Η επεκτατική διάθεση της Τουρκίας να θέσει την ξέρα Ζουράφα στο FIR της αποτελεί πρόκληση για την Ελλάδα καθόσον η Ζουράφα αποτελεί σαφώς προσκείμενη στην ξηρά στα χωρικά ύδατα της Ελληνικής Επικράτειας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία αμφισβήτηση. Αυτό αποτελεί πρόκληση που δεν συνάδει με την προσέγγιση Τουρκίας - Ελλάδας στα πλαίσια του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας που επιχειρείται στο παρόν timing.

4. Παράκαμψη Στενών του Βοσπόρου (Διπλή σιδηροδρομική γραμμή sea2sea - Λιμάνι Αλεξανδρούπολης)
Σε εξέλιξη είναι το ανταγωνιστικό στρατηγικό διαβαλκανικό έργο παράκαμψης των Στενών του Βοσπόρου sea2sea μέσω του νομού Έβρου με την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. να διεξάγει τον διαγωνισμό για την προώθηση ταχείας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης - Ορμένιο και στην συνέχεια Μπουργκάς - Βάρνα - Ρούσε, προϋπολογισμού 1,33 δις ευρώ μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων CEF και δανείων από την ΕΤΕπ.
Το έργο sea2sea σε συνδυασμό με την γεωστρατηγική αξία του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, λόγω του μεγάλου περιβαλλοντικού προβλήματος ρύπανσης των Στενών του Βοσπόρου αλλά και της αύξησης του κόστους μεταφοράς που έφτασε στο 406% θα μπορεί να αντλήσει 650 εκατομμύρια ευρώ σε πρώτο χρόνο ετησίως ανταγωνιστικά από τα κόμιστρα των Στενών του Βοσπόρου.
Δυστυχώς το πρόγραμμα sea2sea έχει καθυστερήσει με προοπτική ολοκλήρωσης το 2028 με αποτέλεσμα αυτή την στιγμή να μην υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή από Αλεξανδρούπολη, Σουφλί, Διδυμότειχο, Ορεστιάδα με όλες τις παρεπόμενες συνέπειες ενώ, η ακύρωση της πώλησης του 67% των μετοχών  του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) με καθυστέρηση πέντε (5) ετών σώθηκε την τελευταία στιγμή από την πρόσφατη επενδυτική δράση του ΤΑΙΠΕΔ με 24 εκατομμύρια ευρώ για άμεσα έργα υποδομής.

5. Αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης 
Το Υπερταμείο θα προβεί μέσω του ΤΑΙΠΕΔ σε διαγωνισμό εκμίσθωσης 22 αεροδρομίων αρκετά σε παραμεθόριες περιοχές όπως τα Αεροδρόμια της Αλεξανδρούπολης και της Λήμνου.
Ειδικότερα το Αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης και της Λήμνου υπάγονται στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) με υπεύθυνο φορέα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και δεν θα πρέπει προφανώς να εκποιηθούν για λόγους Εθνικούς και ΝΑΤΟικούς, όπως τα δεκατέσσερα αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στην γερμανική Fraport το 2017 αντί πινακίου φακής 1,234 δις ευρώ αντί δηλαδή, 88 εκατομμυρίων ευρώ για 40 χρόνια το κάθε αεροδρόμιο